Column: “Hoe wilt u het geknipt hebben?”

Dit is een vraag die menigeen bij het bezoek aan de kapper te horen krijgt. Best wel raar eigenlijk; die vraag hoeft u als klant volgens mij helemaal niet te beantwoorden. Want zijn wij kappers niet de professional?

Stelt u zich voor dat de chirurg u vraagt “Nou mevrouw, vertelt u mij nu maar eens waar u geopereerd wilt worden”. Ik geef toe: de vergelijking is misschien een beetje vergezocht, maar u begrijpt vast wat ik bedoel. U wilt er goed uitzien; de kapper heeft daarvoor de kennis, techniek en materialen in huis.

Het fijne aan een kappersbezoek is volgens mij dat u uw uiterlijk voor heel even in de handen van een professional legt. Iemand die naar de vorm en uitstraling van uw gezicht kijkt en er direct een beeld bij krijgt welk kapsel en welke kleur daar mooi bij passen.

Voor mij als kapper en adviseur is het dus niet zozeer de vraag hoe mijn klant het haar geknipt wil hebben, de technieken beheers ik inmiddels wel, maar meer wie er op mijn kappersstoel zit. Wat doet hij of zij voor werk? Wat wil deze persoon uitstralen en hoe wil hij/zij overkomen?

Ik kijk naar de sterke punten in het gezicht en probeer deze naar voren te halen. Het kapsel en de gebruikte kleur moeten het karakter versterken en het mooiste van mijn klant naar boven halen. Met het juiste kapsel, geknipt volgens de laatste technieken, kan mijn klant weer minstens zes weken stralen. Met alle bijbehorende complimenten van dien.

‘Als je haar maar goed zit.’ Dat is mijn toegevoegde waarde als kapper. I love my job!